Dag 155

Idag har jag gjort något som jag är väldigt stolt över! Idag var dagen då jag tog mig i kragen och gick till läkaren här. Det är inget större fel på mig, men jag behövde gå dit. Det är en av de sakerna som jag verkligen har fasat för, det är så svårt när allt är annorlunda. Vart ringer jag? Måste jag betala? Osv osv. I England så har varje familj/person en House Doctor. Med det betyder det inte att doktorn kommer hem till familjen utan mer att varje familj/person är ansluten till en speciell vårdcentral. Simpelt tänker ni, precis som i Sverige. Men icke sa nicke, här finns det inte en vårdcentral som är ansluten till ett sjukhus, nej nej, här finns det ca 20 vårdcentraler i bara Ascot och alla är fristående, inte privata, men fristående från själva sjukhuset. Just precis VILKEN GÅR MAN TILL DÅ?! Man måste alltså registrera sig hos en speciell vårdcentral, och jag valde att ta den som min värdfamilj är registerad hos. Det som är grejen med dessa vårdcentraler, eller surgerys som det kallas här, är att ALLT (utan akutfall) måste gå genom dem. ALLT! Du kan alltså inte ringa upp till en speciell avdelning och boka tid, nix, du måste först till din GP (allmänläkare) och bli ditskickad. Helt otroligt aspuckat hade jag sagt innan jag var där. Men när jag var där så såg jag det bra i systemet. Läkarna på vårdcentralen bryr sig verkligen om sina patienter och känner dem. Alltså jag blev så glad över mitt första möte med min GP idag att jag nästan grät av glädje i bilen (haha kan varit för att jag är sjuk också). Jag var nog inne hos honom i max 10 minuter, och det kändes som att vi var bästa vänner när jag gick ut. Han visade verkligen hur en läkare ska va. Han var intresserad, lyssnade, trevlig och professionell. Det märktes verkligen att han brann för sitt jobb, och jag kände verkligen SÅ vill jag vara som läkare, SÅ vill jag få patienter att känna när de varit hos mig. Och genom det så kan jag förstå grejen med många små vårdcentraler där patienterna faktiskt blir sedda. (Dock hade UK sparat in en del pengar och effektiviserat systemet rätt rejält om de hade gjort så att man kunde ringa till speciella delar på sjukhuset själv om man visste vad som var fel... Men men, säger som Niclas brukar säga "this is England")

Godnatt & PUSS från Englandet. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback